Produkty pre osobné / van / 4x4 vozidlá

Mann im Auto auf der Autobahn

Presse

Pneumatiky pre vysokovýkonné vozidlá typu SUV – hľadanie toho najlepšieho modelu

11/11/2020

  • Vozidlá typu SUV s vysokým výkonom potrebujú pneumatiky so špeciálnymi vlastnosťami
  • Na cesty či do terénu – kde budete jazdiť svojím SUV?
  • Symbol M+S neznamená, že je pneumatika vhodná do zimných podmienok

Pneumatiky pre vysokovýkonné vozidlá typu SUV a modely s pohonom všetkých štyroch kolies musia zvládnuť viac výziev než ich náprotivky pre „normálne“ vozidlá. „Keď porovnáme údaje o vozidlách, zistíme, že veľké a rýchle modely vyžadujú od pneumatík viac,“ hovorí vývojový inžinier pneumatík Continental Andreas Schlenke. „Z hľadiska samotnej hmotnosti je SUV až o tretinu ťažšie než normálne vozidlo, a preto musia mať pneumatiky vyššiu nosnosť. Ide o pneumatiky s označením XL (Extra Load = vysoké zaťaženie) s rozsahom zaťaženia vyvinutým tak, aby ponúkali vyššiu nosnosť, než je bežné. Samozrejme sa pri nich myslelo aj na vozidlá typu SUV. V porovnaní s menšími vozidlami musíme počítať aj s vyšším ťažiskom, dlhším zdvihom odpruženia a väčšou šírkou rozchodu. Vývoj takýchto pneumatík si preto v záujme zaistenia bezpečného brzdenia a presného handlingu vyžaduje viac času a úsilia. Koniec koncov v prípade výkonnejších vozidiel typu SUV sa bavíme o najvyšších rýchlostiach, ktoré sa príliš nelíšia od rýchlosti špičkových športových vozidiel.“

Podľa Andreasa Schlenkeho „majú vývojári aj trochu šťastia“, pretože v teréne v skutočnosti jazdí iba malá časť vozidiel typu SUV a vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies. Veľkú výzvu predstavuje už len samotné zaistenie bezpečnostných vlastností, nízkeho valivého odporu a dobrej jazdnej kvality. „Navyše jazda v teréne si vyžaduje robustnejší dezén s dobrými samočistiacimi vlastnosťami, ako aj ochranu pred prerazením a výrazne zosilnené bočnice,“ hovorí pri opise pneumatík. Tento typ konštrukcie nie je úplne ideálny na rýchlu jazdu po diaľnici, pretože robustný dezén, ktorý sa na nerovnom teréne zachytáva o sutinu a kamene, nedokáže na cestách zabezpečiť dostatočný záber pri rýchlom zatáčaní a brzdení z vysokej rýchlosti. „Preto sa na skutočných terénnych pneumatikách nachádza označenie M+S,“ hovorí Andreas Schlenke.  „Ide o charakteristický znak špecialistu – M+S koniec koncov znamená ‚Mud and Slush‘ (bahno a kaša).“ Pred kúpou pneumatík by si teda majitelia vozidiel typu SUV a vozidiel s pohonom všetkých štyroch kolies mali dôkladne premyslieť, kam budú svojimi vozidlami jazdiť, a podľa toho zvoliť aj pneumatiky.

Andreas Schlenke zároveň varuje pred jazdou na robustných pneumatikách M+S v zime, pokiaľ sa na nich nenachádza symbol trojvršia so snehovou vločkou: „Pohon všetkých štyroch kolies má tendenciu naznačovať silnú priľnavosť pri rozjazdoch na zimných cestách,“ uviedol. „Pri použití terénnych pneumatík s nedostatočnou brzdnou dráhou a slabým bočným vedením na snehu a ľade však iba vystavujete seba aj ostatných účastníkov cestnej premávky riziku.“

Kontakt
New content item
Magda Nagy

Marketing Communication CZ/SK 

Continental Barum s.r.o.
Objízdná 1628
76502, Otrokovice
Česká republika

+420 577 513 289