Produkty pre osobné / van / 4x4 vozidlá

stage_image

Continental radí, ako sa vysporiadať s defektom

29/05/2019
  • Prostriedky na opravu alebo výmenu kolesa patria spolu s výstražným trojuholníkom, autolekárničkou a reflexnou vestou k povinnej výbave každého osobného automobilu
  • Súčasná legislatíva umožňuje pri drvivej väčšine moderných automobilov odstránenie rezervy a jej nahradenie pneumatikami s možnosťou núdzového dojazdu či tzv. lepiacou sadou
  • Opravné sady sa nachádzajú vo výbave áut čoraz častejšie. Kedysi mali vozidlá v základnej výbave rezervu, ktorá bola umiestnená v kufri. Omnoho skladnejším a jednoduchším riešením sú pneumatiky s technológiou ContiSeal™ alebo SSR Runflat, ktoré umožňujú jazdu s defektom a bezpečný dojazd do cieľa bez potreby jeho opravy

Prepichnutá pneumatika raz za čas potrápi nejedného vodiča. Existuje viacero spôsobov, vďaka ktorým je možné bezpečne opraviť alebo vymeniť pneumatiku s defektom. Každý z nich si vyžaduje rôzne zručnosti a výsledok opravy môže ovplyvniť ďalšie používanie pneumatiky. Všetko závisí od druhu prostriedkov na opravu alebo výmenu pneumatiky.

Nejeden vodič sa na svojich cestách stretol s nepríjemnou situáciu v podobe defektu. Continetal prináša tipy, ako pri takýchto problémoch postupovať a vyriešiť vzniknutý problém.

„Podľa platnej legislatívy patria prostriedky na výmenu pneumatiky k povinnej výbave každého osobného automobilu. S inováciou technológií sa vytratila povinnosť voziť rezervnú pneumatiku. V súčasnosti existuje niekoľko spôsobov ako defektu predchádzať, alebo ako  defekt odstrániť dočasne či natrvalo, aj bez nutnosti dvíhania auta heverom a následnej demontáže kolesa.“ uvádza Juraj Ižvolt, riaditeľ Divízie marketing Continental Barum s.r.o.

Ak nastane situácia, v ktorej musí vodič riešiť defekt, existuje niekoľko overených spôsobov. Pri všetkých je však dôležité dodržiavať postupy, ktoré zaistia bezpečnosť vodiča aj posádky. „Vo chvíli, keď zistíte, že s vašou pneumatikou niečo nie je v poriadku, vyhľadajte bezpečné miesto, vypnite motor a zatiahnite ručnú brzdu. Pred vystúpením z auta si nezabudnite obliecť reflexnú vestu a rozložiť výstražný trojuholník. Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Jazda s prázdnou pneumatikou je veľmi nebezpečná, obzvlášť pri vysokých rýchlostiach, keďže môže mať za následok vážne nehody. Okrem toho dochádza pri jazde na podhustenej pneumatike po určitej dobe k jej nenávratnému poškodeniu,“ popisuje situáciu na vozovke Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Barum Continental s.r.o.


Overená klasika v podobe rezervy

Rezervu považujeme za všeobecne najznámejšie riešenie. Rezervné koleso môže byť dojazdové alebo plnohodnotné. Ak použijeme dojazdové koleso, musí vodič myslieť na nutnosť jazdiť maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Ak sa pneumatika prepichne v zime a použije sa rezerva, či už dojazdová alebo plnohodnotá, treba myslieť na to, že ide o letnú verziu. Preto musí vodič tejto skutočnosti prispôsobiť štýl jazdy.

Výmena kolesa patrí medzi najšpinavší, najdlhšie trvajúci a najpracnejší spôsob, ktorým je možné defekt vyriešiť. Na druhej strane, ak je defekt väčší ako 6 mm, inú možnosť šofér nemá. Po nasadení rezervy netreba zabudnúť na kontrolu tlaku v pneumatike, keďže sa v aute môže voziť niekoľko rokov, je veľká pravdepodobnosť, že ju bude treba dofúkať. Podľa minuloročného prieskumu Continental až 65 % opýtaných vodičov nemá na svojom vozidle monitoring tlaku v pneumatikách. Je preto nevyhnutné myslieť na pravidelnú kontrolu. Spomínaný prieskum ukázal, že pravidelne kontroluje tlak pneumatík len okolo 36 % vodičov a  necelých 10%  ho kontroluje len v prípade výmeny pneumatík, alebo po defekte.* Poškodenú pneumatiku vedia vo väčšine prípadov kvalitné pneuservisy opraviť, čiže je možné ju aj naďalej používať.

Pre prípad, kedy oprava pneumatiky nie je možná, máme na trhu rôzne garančné služby. Spoločnoť Continental napríklad ponúka službu ContiGarant. Ide o rozšírenú formu záruky ktorá v prípade neopraviteľného poškodenia pneumatík, pri dodržaní stanovených podmienok, garantuje spotrebiteľovi vrátenie plnej nákupnej ceny pneumatík. Viac informácii o službe nájdete tu.

 

Ušetrené miesto v kufri vďaka opravným sadám

Opravné sady sa nachádzajú vo výbave aút čoraz častejšie. Kedysi mali všetky vozidlá v základnej výbave rezervu, ktorá bola schovaná v kufri. V súčasnosti sa snažia nielen výrobcovia áut hľadať skladnejšie a jednoduchšie riešenie, vďaka ktorému nie je potrebné koleso meniť. Veľmi obľúbené sú špeciálne spreje alebo lepiace sady.

 

Väčšie defekty vyriešite opravnou sadou

Jednym z riešní je použitie sady na opravy pneumatík, ktorá zvládne defekt až do priemeru 6 mm. "Set ContiMobilityKit od spoločnosti Continental je vyvinutý tak, aby si aj vodič bez väčších technických znalostí mohol ľahko opraviť poškodenú pneumatiku a dôjsť do servisu. Kompresor, ktorý je súčasťou balíka, je navyše možné použiť pre pravidelnú kontrolu tlaku pneumatík," hovorí Aleš Langer. Set ContiMobilityKit od Continentalu obsahuje kompresor napájaný z 12V zásuvky, fľašu so špeciálnou tesniacou kvapalinou, rukavice a návod. Po aplikácii tesniaceho prostriedku sa s opravenou pneumatikou dá prejsť až 200 km maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Sada na opravu plášťov je plnohodnotnou náhradou rezervy, je však len dočasným riešením, čiže následná návšteva pneuservisu je nevyhnutná. Set nie je možné použiť v prípadoch, ak bola pneumatika zničená v dôsledku jazdy s nedostatočne nahustenou pneumatikou, keď nie je poškodenie viditeľné na jej dezéne, ani pri poškodení bočnice. Pred použitím setu si pozorne prečítajte návod na použitie a dodržiavajte všetky bezpečnostné pokyny.

 

Na malé defekty použite sprej   

Použitie spreja je spôsob opravy, ktorý zvládne takmer každý, bez potreby demontáže kolesa. Aplikácia je veľmi jednoduchá, stačí podísť autom tak, aby bol defekt otočený smerom dolu a vyčistiť trhlinu. Následne je potrebné pretrepať sprej, pripevniť ho na ventil kolesa a vhnať pomocou stlačeného vzduchu špeciálnu tekutinu. Tá natečie do praskliny a utesní ju. Po aplikácii je potrebné ju nechať 20-30 minút zaschnúť a až potom je možné koleso dofúkať. Táto oprava je síce jednoduchá, no treba myslieť na to, že týmto spôsobom vieme opraviť defekty veľké 2-3 mm. Taktiež je dôležité sa riadiť inštrukciami od výrobcu, ktorý uvádza, akou rýchlosťou je povolené s takto opravenou pneumatikou jazdiť. Po použití spreja musí vodič vyhľadať v čo najkratšej dobe pneuservis. Tento spôsob dočasnej opravy mechanici v pneuservisoch príliš neobľubujú, keďže následná oprava takejto pneumatiky je náročnejšia. 

 

Využitie špeciálnych technológií

S napredujúcimi technológiami prichádzajú výrobcovia s alternatívami, ktoré umožňujú jazdu s defektom a bezpečný dojazd do cieľa bez potreby jeho opravy. Pri všetkých riešeniach je povinné, alebo odporúčané, mať vo vozidle systém sledovania tlaku v pneumatikách.

 

ContiSeal

Technológia ContiSeal dokáže eliminovať asi 80% všetkých poškodení behúňa do priemeru až 5 mm. Vnútorná lepivá viskózna tesniaca vrstva všetky drobné defekty okamžite sama zacelí, bez nutnosti zastavovať vozidlo a riešiť opravu. Jazda navyše môže pokračovať bez obmedzenia, pretože funkcia plášťa zostáva zachovaná, rovnako ako pri pneumatikách bez poškodenia. Vodiči tak väčšinou ani nepostrehnú, že došlo k defektu.  

„Pri použití pneumatík s technológiou ContiSeal je vhodná pravidelná kontrola stavu pneumatík. Tlak je kontrolovaný automaticky systémom sledovania tlaku pneumatík, bez neho ContiSeal používať neodporúčame. Výhodou taktiež je, že montáž plášťov s technológiou ContiSeal je rovnaká ako pri bežných pneumatikách. Majú totožnú konštrukciu, líšia sa len mierne vyššou hmotnosťou spôsobenou špeciálnou seal vrstvou vo vnútri pneumatiky," hovorí Aleš Langer z oddelenia Zákazníckeho servisu Continental Barum s.r.o.


Continental SSR RunFlat

Vďaka zosilneným bočniciam pri pneumatikách s technológiou SSR RunFlat nedôjde po defekte k deformácii plášťa medzi vozovkou a ráfikom, a nehrozí tak nebezpečné zvlečenie plášťa, poškodenie ráfika či celej nápravy. Dojazd nenahustenej pneumatiky so zosilnenými bočnicami je 80 km. "Ak dôjde k prepichnutiu plášťa, môžu vodiči na pneumatikách s technológiou SSR RunFlat bezpečne dôjsť do servisu, kde im poškodený plášť vymenia za nový," uvádza Aleš Langer.Na použitie takýchto pneumatík je nutné mať v aute inštalovaný systém sledovania tlaku v plášťoch, najlepšie v kombinácii s elektronickou stabilizáciou (ESC).“


Asistenčná služba

Na výmenu defektu je vo väčšine prípadov potrebné mať určité schopnosti a bez špinavých rúk sa to nezaobíde. Opravné sady taktiež nemusia stačiť na dojazd do cieľovej destinácie a ich použitie môže predražiť následnú opravu pneumatiky odborníkom. Riešením môže byť aj zavolať asistenčnú službu, ktorá problém rýchlo vyrieši.
Balíky asistenčných služieb sú spravidla súčasťou povinného zmluvného poistenia, avšak zväčša zahŕňajú len základnú asistenciu v prípade nehody − opravu vozidla na mieste a zabezpečenie odtiahnutia.
Pri poistení vozidla je preto veľmi dobré vopred sa informovať o možnosti pridania komplexnej asistenčnej služby.  Tá vám môže pomôcť pri mnohých udalostiach súvisiacich s poisteným vozidlom na Slovensku alebo aj v zahraničí (napr. v prípade defektu, ale aj zabuchnutia kľúčov, natankovania nesprávneho paliva, dokonca pri krádeži auta a.i.) O konkrétnych balíkoch asistenčných služieb sa informujte vo svojej poisťovni včas, aby ste v prípade potreby vedeli na koho sa obrátiť.

 

* Prieskum agentúry STEM / MARK, zadaný spoločnosťou Continental Barum s.r.o., vykonaný v období 7. - 14. 9. 2018 na vzorke 500 slovenských vodičov starajúcich sa o výmenu pneumatík na svojom aute.

Kontakt
New content item
Magda Nagy

Marketing Communication CZ/SK 

Continental Barum s.r.o.
Objízdná 1628
76502, Otrokovice
Česká republika

+420 577 513 289

Súbory cookie používame na zaistenie čo najlepších skúseností používateľov s používaním našej stránky. Kliknite sem, ak potrebujete viac informácií alebo ak chcete zmeniť nastavenia súborov cookie.