Produkty pre osobné / van / 4x4 vozidlá

stage_image

Pneumatiky používame už takmer 175 rokov. Pod ich vývoj a inovácie sa podpísal aj Continental

21/01/2019
  • Za objavenie gumy, jedného z najvýznamnejších priemyselných materiálov, je zodpovedná náhoda. Pri jednom pokuse sa na prírodný kaučuk omylom vysypala síra, čím vznikol materiál pružný a pritom pevný, ktorý našiel nespočetné množstvo využití až dodnes
  • Prvá patentovaná pneumatika Roberta Williama Thomsona predbehla svoju dobu. Napriek jeho inovatívnemu prístupu nenašla praktické využitie a upadla do zabudnutia
  • Vývoj napreduje míľovými krokmi. Dnešní výrobcovia pracujú na stále bezpečnejších, výkonnejších, úspornejších pneumatikách a nových materiáloch. Inovatívny a ekologický prístup priniesla aj spoločnosť Continental, ktorá napríklad našla spôsob ako uspokojiť zvyšujúci sa dopyt po prírodnom kaučuku

 

Motorizácia je rozšírenejšia viac ako kedykoľvek predtým. Život bez auta, autobusov, bicyklov či lietadiel si už dnes nevieme ani predstaviť. Spolu s nimi sa aj pneumatiky stali neoddeliteľnou súčasťou našich každodenných životov. Aké boli kľúčové momenty v ich dejinách a kedy nadobudli podobu v akej ich poznáme dnes?

Na začiatku bolo koleso

Vznik kolesa, jedného z najdôležitejších vynálezov všetkých čias, je dodnes zahalený rúškom tajomstva. Nevedno kto, kde a kedy presne zostrojil prvé koleso. Historici sa však zhodujú, že malo podobu vyplneného disku s otvorom uprostred. Koleso sa postupne vyvíjalo a na jednoduchom drevenom disku sa postupne začínajú objavovať spice a neskôr železná obruč. Významným míľnikom vo vývoji kolesa sa stáva priemyselná revolúcia.


19. storočie - prvé pokusy, vynálezy a úspechy

Vznik pneumatík je veľmi úzko spojený s objavením kaučuku. V roku 1839 sa americkému chemikovi a vynálezcovi Charlesovi Goodyearovi náhodou na kaučuk vysypala prášková síra a tak sa mu podarilo objaviť vulkanizovaný kaučuk - gumu. Vznikol kvalitný materiál s dostatočnou pružnosťou a pevnosťou. Guma sa stala nevyhnutnou súčasťou pre mnohé priemyselné odvetvia. V prvej polovici 19. storočia nahradil Angličan Thomas Hancock pôvodne používané železné obruče kolies kaučukovými. Prvú pneumatiku podobnú dnešným vynašiel Robert William Thomson, ktorú si v roku 1845 nechal aj patentovať. Thomson svojim vynálezom predbehol dobu, vtedajšie dopravné prostriedky neboli natoľko rozšírené, aby jeho vynález získal praktické využitie a časom sa naň zabudlo. Ďalší patent na moderné, vzduchom plnené pneumatiky získal v roku 1888 John Boyd Dunlop. Koncom 19. storočia sa začalo s výrobou odnímateľných pneumatík, ktoré nepotrebovali lepenie.


20. storočie - vznik pneumatiky s dezénom, aj spoločnosti Matador

Najvýznamnejšie zmeny nastali v 20. storočí. K vývoju prispeli obe svetové vojny a rozvoj motorizácie vojsk. Zníženú spotrebu paliva a vylepšenie priľnavosti priniesol vznik radiálnych pneumatík (vlákna kostry sú uložené kolmo k stredovej osi.) Do tohto obdobia mali všetky pneumatiky hladký povrch. Dezén nadobudli až v roku 1908 čím sa zlepšili jazdné vlastnosti, priľnavosť a najmä odvádzanie vody. V súčasnosti je dezén jedným z najviac sledovaných parametrov z hľadiska bezpečnosti jazdy.

20. storočie sa u nás spája s vznikom spoločnosti Matador. „Začiatky boli spojené s Bratislavou - kde sa vyrábali iba gumové hadice a remene. Od roku 1925 sa už spustila výroba pneumatík, vďaka ktorým značku poznáme dodnes. Koncom 40. rokov sa dopyt po nákladných pneumatikách neustále zvyšoval a tak spoločnosť vybudovala nový závod v Púchove a rozšírila výrobu. Tu dodnes vyrábame široký sortiment produktov pre domáci i zahraničný trh, pravda, dnes už pod širšími krídlami koncernu Continental. Zároveň sme hrdí na to, že aj my sme svojim dielom prispeli k vývoju v oblasti pneumatík.,“ hovorí Juraj Ižvolt, marketingový riaditeľ šéf marketingu Continental Barum s.r.o. pre SR a ČR.

Dnes sídlia v Púchove dve spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou osobných aj nákladných pneumatík viacerých značiek a to Continental Matador Rubber, s.r.o. a Continental Matador Truck Tires s.r.o. V septembri minulého roka sa začal písať už 21. rok úspešného pôsobenia Continentalu v Púchove.

Vývoj a inovácie - plášte z púpav, moderné testy aj bezvzduchové pneumatiky

Zvýšená produkcia gumy a rozvoj priemyslu priniesli potrebu umelého syntetického kaučuku z ropy, uhlia a alkoholu. Dnešní výrobcovia pneumatík túto hmotu neustále vylepšujú pridávaním rôznych prísad, a tým zlepšujú ich odolnosť a kvalitu. Inovatívny a ekologický prístup priniesla spoločnosť Continental, ktorá našla spôsob ako uspokojiť zvyšujúci sa dopyt po prírodnom kaučuku. „V spolupráci s Fraunhoferským inštitútom pre molekulárnu biológiu a aplikovanú ekológiu, Inštitútom Juliusa Kuehna a EKUSA sme vyrobili a testovali prvé pneumatiky, ktorých behúň je vyrobený zo 100 percentného prírodného kaučuku zo špeciálneho druhu púpavy ako polyméru. V poľnohospodárskych podmienkach sú púpavy nenáročné rastliny, rastúce v miernom podnebí, dokonca aj na severnej pologuli a môžu byť pestované aj na menej úrodnej pôde," uvádza Juraj Ižvolt. Continental má plán začať s výrobou osobných cestných pneumatík vyrobených z púpav do päť až desať rokov.

Významným vývojom prešiel aj spôsob testovania nových pneumatík. V minulosti boli inžinieri odkázaní na metódu pokus - omyl. Dnešné testovanie je omnoho efektívnejšie. „Pneumatiky sú testované za použitia najmodernejších elektronických prístrojov, laboratórnych chemických analýz, röntgenových snímok a počítačovej tomografie: pre vývoj perfektných pneumatík využíva Continental sofistikované metódy - predovšetkým počítačových technológií. Na druhej strane reálne skúšky pneumatík na cestách sú stále nenahraditeľné a tu úzko spolupracujeme aj s kolegami v Otrokoviciach – či už sa jedná o skúšky na domácich cestách, alebo počas zimy napr. vo Francúzsku,“ objasňuje Juraj Ižvolt.

„Výskum má v Púchove skutočne dlhú tradíciu. Už v roku 1987 vznikol Výskumný ústav gumárenský. A dnes sa aktivity výskumu a vývoja v Púchove ešte výrazne rozšírili. Technologické centrum v Púchove má od roku 2014 nové priestory, pracuje s najmodernejšími technológiami a dnes dáva unikátnu pracovnú príležitosť pre niekoľko stoviek zamestnancov,“ doplnil Juraj Ižvolt.

Vývoj stále napreduje. Výrobcovia neúnavne pracujú na zvyšovaní výkonnosti a bezpečnosti pneumatík, minimalizácii hlučnosti. Tiež na vývoji pneumatík šetrných k životnému prostrediu, ktoré vedia znížiť spotrebu paliva. Prevratnými objavmi sú Run-flat pneumatiky (umožňujú zachovanie konštantnej rýchlosti max. 80 km/h, aj napriek poklesu tlaku v pneumatike prepichnutím či prerazením) či bezvzduchové, samonafukovacie alebo smart pneumatiky.


Kontakt
New content item
Magda Nagy

Marketing Communication CZ/SK 

Continental Barum s.r.o.
Objízdná 1628
76502, Otrokovice
Česká republika

+420 577 513 289

Súbory cookie používame na zaistenie čo najlepších skúseností používateľov s používaním našej stránky. Kliknite sem, ak potrebujete viac informácií alebo ak chcete zmeniť nastavenia súborov cookie.