Motorizácia je rozšírenejšia viac ako kedykoľvek predtým. Život bez auta, autobusov, bicyklov či lietadiel si už dnes nevieme ani predstaviť. Spolu s nimi sa aj pneumatiky stali neoddeliteľnou súčasťou našich každodenných životov. Aké boli kľúčové momenty v ich dejinách a kedy nadobudli podobu v akej ich poznáme dnes?
Vznik kolesa, jedného z najdôležitejších vynálezov všetkých čias, je dodnes zahalený rúškom tajomstva. Nevedno kto, kde a kedy presne zostrojil prvé koleso. Historici sa však zhodujú, že malo podobu vyplneného disku s otvorom uprostred. Koleso sa postupne vyvíjalo a na jednoduchom drevenom disku sa postupne začínajú objavovať spice a neskôr železná obruč. Významným míľnikom vo vývoji kolesa sa stáva priemyselná revolúcia.
Vznik pneumatík je veľmi úzko spojený s objavením kaučuku. V roku 1839 sa americkému chemikovi a vynálezcovi Charlesovi Goodyearovi náhodou na kaučuk vysypala prášková síra a tak sa mu podarilo objaviť vulkanizovaný kaučuk - gumu. Vznikol kvalitný materiál s dostatočnou pružnosťou a pevnosťou. Guma sa stala nevyhnutnou súčasťou pre mnohé priemyselné odvetvia. V prvej polovici 19. storočia nahradil Angličan Thomas Hancock pôvodne používané železné obruče kolies kaučukovými. Prvú pneumatiku podobnú dnešným vynašiel Robert William Thomson, ktorú si v roku 1845 nechal aj patentovať. Thomson svojim vynálezom predbehol dobu, vtedajšie dopravné prostriedky neboli natoľko rozšírené, aby jeho vynález získal praktické využitie a časom sa naň zabudlo. Ďalší patent na moderné, vzduchom plnené pneumatiky získal v roku 1888 John Boyd Dunlop. Koncom 19. storočia sa začalo s výrobou odnímateľných pneumatík, ktoré nepotrebovali lepenie.
Najvýznamnejšie zmeny nastali v 20. storočí. K vývoju prispeli obe svetové vojny a rozvoj motorizácie vojsk. Zníženú spotrebu paliva a vylepšenie priľnavosti priniesol vznik radiálnych pneumatík (vlákna kostry sú uložené kolmo k stredovej osi.) Do tohto obdobia mali všetky pneumatiky hladký povrch. Dezén nadobudli až v roku 1908 čím sa zlepšili jazdné vlastnosti, priľnavosť a najmä odvádzanie vody. V súčasnosti je dezén jedným z najviac sledovaných parametrov z hľadiska bezpečnosti jazdy.
20. storočie sa u nás spája s vznikom spoločnosti Matador. „Začiatky boli spojené s Bratislavou - kde sa vyrábali iba gumové hadice a remene. Od roku 1925 sa už spustila výroba pneumatík, vďaka ktorým značku poznáme dodnes. Koncom 40. rokov sa dopyt po nákladných pneumatikách neustále zvyšoval a tak spoločnosť vybudovala nový závod v Púchove a rozšírila výrobu. Tu dodnes vyrábame široký sortiment produktov pre domáci i zahraničný trh, pravda, dnes už pod širšími krídlami koncernu Continental. Zároveň sme hrdí na to, že aj my sme svojim dielom prispeli k vývoju v oblasti pneumatík.,“ hovorí Juraj Ižvolt, marketingový riaditeľ šéf marketingu Continental Barum s.r.o. pre SR a ČR.
Dnes sídlia v Púchove dve spoločnosti, ktoré sa zaoberajú výrobou osobných aj nákladných pneumatík viacerých značiek a to Continental Matador Rubber, s.r.o. a Continental Matador Truck Tires s.r.o. V septembri minulého roka sa začal písať už 21. rok úspešného pôsobenia Continentalu v Púchove.
Zvýšená produkcia gumy a rozvoj priemyslu priniesli potrebu umelého syntetického kaučuku z ropy, uhlia a alkoholu. Dnešní výrobcovia pneumatík túto hmotu neustále vylepšujú pridávaním rôznych prísad, a tým zlepšujú ich odolnosť a kvalitu. Inovatívny a ekologický prístup priniesla spoločnosť Continental, ktorá našla spôsob ako uspokojiť zvyšujúci sa dopyt po prírodnom kaučuku. „V spolupráci s Fraunhoferským inštitútom pre molekulárnu biológiu a aplikovanú ekológiu, Inštitútom Juliusa Kuehna a EKUSA sme vyrobili a testovali prvé pneumatiky, ktorých behúň je vyrobený zo 100 percentného prírodného kaučuku zo špeciálneho druhu púpavy ako polyméru. V poľnohospodárskych podmienkach sú púpavy nenáročné rastliny, rastúce v miernom podnebí, dokonca aj na severnej pologuli a môžu byť pestované aj na menej úrodnej pôde," uvádza Juraj Ižvolt. Continental má plán začať s výrobou osobných cestných pneumatík vyrobených z púpav do päť až desať rokov.
Významným vývojom prešiel aj spôsob testovania nových pneumatík. V minulosti boli inžinieri odkázaní na metódu pokus - omyl. Dnešné testovanie je omnoho efektívnejšie. „Pneumatiky sú testované za použitia najmodernejších elektronických prístrojov, laboratórnych chemických analýz, röntgenových snímok a počítačovej tomografie: pre vývoj perfektných pneumatík využíva Continental sofistikované metódy - predovšetkým počítačových technológií. Na druhej strane reálne skúšky pneumatík na cestách sú stále nenahraditeľné a tu úzko spolupracujeme aj s kolegami v Otrokoviciach – či už sa jedná o skúšky na domácich cestách, alebo počas zimy napr. vo Francúzsku,“ objasňuje Juraj Ižvolt.
„Výskum má v Púchove skutočne dlhú tradíciu. Už v roku 1987 vznikol Výskumný ústav gumárenský. A dnes sa aktivity výskumu a vývoja v Púchove ešte výrazne rozšírili. Technologické centrum v Púchove má od roku 2014 nové priestory, pracuje s najmodernejšími technológiami a dnes dáva unikátnu pracovnú príležitosť pre niekoľko stoviek zamestnancov,“ doplnil Juraj Ižvolt.
Vývoj stále napreduje. Výrobcovia neúnavne pracujú na zvyšovaní výkonnosti a bezpečnosti pneumatík, minimalizácii hlučnosti. Tiež na vývoji pneumatík šetrných k životnému prostrediu, ktoré vedia znížiť spotrebu paliva. Prevratnými objavmi sú Run-flat pneumatiky (umožňujú zachovanie konštantnej rýchlosti max. 80 km/h, aj napriek poklesu tlaku v pneumatike prepichnutím či prerazením) či bezvzduchové, samonafukovacie alebo smart pneumatiky.