Produkty pre osobné / van / 4x4 vozidlá

stage_image

Tlačový servis

Continental vyvíja systém varujúci vodičov pred akvaplaningom

23/04/2018

 

  • V budúcnosti bude softvér schopný včas odhaliť nebezpečenstvo vzniku akvaplaningu a zabrániť tak nehodám alebo krízovým situáciám pri riadení
  • Technologická spoločnosť Continental využíva pre zistenie rizika akvaplaningu dáta z kamier a snímačov v pneumatikách, ktoré vyhodnocuje inteligentný softvér
  • Systém bude dostupný možno už pri budúcej generácii automobilov

Bratislava, 20. apríl 2018 – Technologická spoločnosť Continental pracuje na automatickom systéme, ktorý bude vodiča varovať pred rizikom vzniku akvaplaningu. Takáto strata kontaktu pneumatiky s vozovkou, spôsobená extrémne vysokou vrstvou vody, dramaticky znižuje možnosť ovládať automobil a predstavuje významné nebezpečenstvo nehody. V budúcnosti na túto hrozbu v predstihu upozorní výstražný systém využívajúci dáta z kamier a snímačov v pneumatikách. To znamená, že vodič bude môcť dostatočne vopred upraviť rýchlosť.

 

Montáž systému varujúceho pred akvaplaningom do produkčných vozidiel prebehne podľa odborníkov spoločnosti Continental už do nasledujúcej generácie nových modelov. Zariadenie je teraz vo výskumnej fáze. Vývojom hardvérových a softvérových častí sa zaoberajú konštruktéri spoločnosti Continental vo Frankfurte, Hannoveri a Toulouse.

 

"Aj s tými najlepšími pneumatikami vyvoláva náhly akvaplaningu u vodiča zľaknutie, čo môže tiež znamenať nebezpečenstvo nehody. Preto vyvíjame vysoko výkonnú technológiu založenú na informáciách z čidiel a na softvéri, ktorý dokáže odhaliť potenciálne nebezpečenstvo vzniku akvaplaningu. Vďaka tomu dostane vodič varovanie včas," vysvetľuje Frank Jourdan, člen predstavenstva spoločnosti Continental a vedúci divízie Podvozok & Bezpečnosť.

 

V súvislosti s ďalším výskumom vzniku akvaplaningu a s vývojom výstražného systému pred akvaplaningom zdôrazňuje Continental významný vplyv dostatočnej hĺbky dezénu pneumatiky pre bezpečnosť jazdy. Hĺbka drážok na behúni pneumatiky má spolu s množstvom vody na vozovke a rýchlosťou automobilu zásadný vplyv na vznik akvaplaningu. Preto Continental odporúča výmenu letných plášťov v okamihu, kedy má vzorka hĺbku 3 milimetre. Ak je pneumatika viac opotrebovaná, riziko akvaplaningu významne rastie. Odborníci všeobecne odporúčajú vodičom, aby na mokrej vozovke alebo za dažďa vždy znížili rýchlosť.




Hlavnou súčasťou výstražného systému pred akvaplaningom sú kamery

Akvaplaning vzniká, keď pneumatika nedokáže pomocou kanálikov, drážok a lamiel odviesť všetku vodu zo styčnej plochy s vozovkou. Dôležité je preto odhaliť, že sa na ceste nachádza veľké množstvo vody. K tomu Continental využíva zábery zo širokouhlých kamier, ktoré sú nainštalované v spätných zrkadlách, maske chladiča a na zadnej časti vývojových vozidiel. "V okamihu, kedy je na ceste naozaj veľa vody, zábery z kamier zaznamenávajú špecifické vzory jej rozstreku, ktoré majú kvôli vytlačovaniu pneumatikou odlišnú charakteristiku. Vďaka tomu môžeme odhaliť akvaplaning v jeho ranej fáze," vysvetľuje Bernd Hartmann, projektový manažér z frankfurtskej pobočky spoločnosti Continental.

 

Snímače v pneumatike vycítia riziko vzniku akvaplaningu

Okrem snímok z kamier plánuje Continental využiť na zber údajov o podmienkach pre vznik akvaplaningu tiež dáta z pneumatík. V tomto prípade budú využité záznamy z čidiel inštalovaných priamo v plášťoch. "Využívame údaje o zrýchlení z nášho elektronického systému sledujúceho stav pneumatík a zameriavame sa na špecifické sekvencie signálov," objasňuje Andreas Wolf, šéf obchodnej jednotky Karoséria & Zabezpečenie spoločnosti Continental. Systém eTIS (electronic-Tire Information System) je schopný zistiť aj zostávajúcu hĺbku dezénu, vďaka čomu môže stanoviť bezpečnú rýchlosť pre dané jazdné podmienky a odovzdať túto informáciu vodičovi.

 

V budúcnosti bude možné hodnotiť údaje zo všetkých snímačov a v centrálnej riadiacej jednotke vozidla ich využiť pre výstrahu pred akvaplaningom. Systém vyhodnotí nebezpečenstvo a vodič dostane upozornenie, aká rýchlosť je ešte bezpečná. Ďalšie eso v rukáve predstavuje technológia vzájomného prepojenia automobilov. Vďaka zdieľaniu dát medzi vozidlami a digitálnym mapovým podkladom môžu varovanie o riziku akvaplaningu dostať vozy ešte pred tým, než vojdú do nebezpečnej oblasti. Už dnes takto funguje dopravný informačný systém, aby upozornil na nebezpečné miesta na trase.

 

Podobný výstražný systém je obzvlášť dôležitý pre autonómne vozidlá, ktoré sa musia akvaplaningu vyhnúť bez skúseností, aké má človek za volantom. Spoločnosť Continental považuje varovanie pred rizikom akvaplaningu, určené ako pre vodičom riadené, tak pre autonómne vozidlá, za ďalší krok na ceste k dosiahnutiu cieľa programu Vision Zero – cestnej doprave bez nehôd.


Kontakt
New content item
Magda Nagy

Marketing Communication CZ/SK 

Continental Barum s.r.o.
Objízdná 1628
76502, Otrokovice
Česká republika

+420 577 513 289

Tieto stránky používajú cookies za účelom optimalizácie efektívneho poskytovania služieb. Viac tu