Produkty pre osobné / van / 4x4 vozidlá

Moderní pneumatika je vyrobena z mnoha komponent. Podívejte se na celý výrobní proces krok za krokem.

Výroba pneumatík

Ako sa pneumatika vyrába

Pneumatika je komplexnou kombináciou zložiek vyrobených z mnohých prísad. Ako sa vlastne dostaneme od kaučukovníka až na cestu? Výroba pneumatík je niekoľkostupňový proces. Poďme sledovať pneumatiku Continental v priebehu piatich základných výrobných fáz:

  • Získavanie materiálov a výroba zmesí
  • Výroba polotovarov
  • Konfekcia pneumatiky
  • Vulkanizácia
  • Kontrola kvality

Fáza 1: Kvalitné prísady na prípravu základných zlúčenín

Gumársky priemysel je zásobovaný surovinami z viacerých odvetví spracovateľského priemyslu. Tieto suroviny sa používajú na výrobu potrebných zmesí.

Oceľ. Oceliarsky priemysel dodáva vysokopevnostnú oceľ. Tá slúži ako východiskový materiál na výrobu oceľových kordov a pätkových lán (oceľového drôtu).

Chemické prísady. Chemický priemysel je významným dodávateľom prísad do pneumatík,  predovšetkým syntetického kaučuku a materiálov použitých na zníženie opotrebovania, zlepšujúcich priľnavosť a predlžujúcich životnosť pneumatiky.

Prírodný kaučuk. Kaučuk sa získava zo špeciálnych stromov pestovaných na veľkých plantážach. Tekutina podobá mlieku (latex), ktorá z nich vyteká, sa pridaním kyseliny vyzráža. Následne sa očistí vodou a lisuje sa do pevných balíkov kvôli ľahšej preprave a skladovaniu.

Balíky prírodného a syntetického kaučuku sa odvážia a miešajú s inými zložkami podľa presných receptov. Pri výrobe moderných pneumatík pre osobné automobily sa použije až dvanásť rôznych kaučukových zmesí.

Textil. Textilný priemysel dodáva základné materiály (umelý hodváb, nylon, polyester a aramidové vlákna) na výrobu kordov, ktoré slúžia na vystuženie pneumatík.


Fáza 2: Výroba komponentov

Oceľový kord. Vopred upravený oceľový kord sa dodáva na cievke a zavádza sa do pogumovacej linky, kde sa pogumuje jednou vrstvou gumy. Výsledkom je súvislý pás kordu. Tento pás sa nareže pod určeným uhlom na patričnú dĺžku podľa veľkosti pneumatiky a zroluje sa na ďalšie spracovanie.

Behúň. Rozpracovaná kaučuková zmes z hnetača je teraz pripravená na výrobu behúňa. Šnekový vytláčací stroj tvaruje gumu do nekonečného pásu behúňa. Po vytlačení sa skontroluje hmotnosť a dĺžka a behúň sa ochladí ponorením do vody. Pás behúňa sa nareže na dĺžku podľa veľkosti pneumatiky. Následne sa uskutoční ďalšia kontrola hmotnosti jednotlivých kusov.

Textilný kord. Na pogumovaciu linku sa zavádza textilný kord, ktorý sa pogumuje  tenkou vrstvou gumy. Tento nekonečný pás sa potom nareže na požadovanú šírku v uhle 90° a navinie sa na ďalšie spracovanie.

Oceľové lano. Pätkové lano sa skladá z niekoľkých vrstiev oceľových drôtov. Každý z nich je pogumovaný  gumou.

Bočnice. Bočnice, rezané tak, aby vyhovovali konkrétnemu rozmeru pneumatiky, sa vyrábajú na vytláčacom stroji.

Vnútorná guma. Vo dvojvalci sa sformuje široká, tenká vrstva vnútornej gumy.

Fáza 3: Konfekcia pneumatiky

Teraz sa môže začať konfekcia pneumatiky. Na špeciálnom konfekčnom strojnom zariadení sa zložia rôzne polotovary a zostaví sa z nich to, čomu sa hovorí „surová pneumatika.“ To sa vykonáva vo dvoch stupňoch: zostavovanie kostry plášťa a nárazníkového pásu/behúňa. Potom sa táto „surová pneumatika“ nastrieka špeciálnym postrekom, aby bola pripravená na vulkanizáciu.

Fáza 4: Vulkanizácia

Dostávame sa k vulkanizačnému lisu. Tu prebieha vulkanizácia - vykonávaná stanovenú dobu za danej teploty a tlaku, pričom pneumatika dostáva svoj konečný tvar. Počas tohto procesu sa zo surovej pneumatiky stane flexibilná, elastická pneumatika. Lisovacie formy majú dezénovú časť a popis plášťa je na bočniciach.

Fáza 5: Kontrola kvality

Každá jednotlivá fáza výroby - od kontrolyprehliadky surovín až po expedíciu hotových pneumatík - je predmetom prebiehajúceho riadenia kvality. Dôkladná kontrola kvality je v Continentale poňatá ako viaccestný proces. Hotové pneumatiky Continental prechádzajú:

  • vizuálnou kontrolou
  • röntgenom
  • testom uniformity

Keď pneumatiky prejdú všetkými kontrolami a inšpekciami, odosielajú sa do distribučného skladu na expedíciu.

Vyhľadať pneumatiku

Najrýchlejšia cesta k perfektnej pneumatike