Testy letných pneumatík ako súčasť vývoja pneumatík
V tomto videu vysvetľuje skúšobný inžinier Continental Ole Janson jednotlivé testy pneumatík, ktoré prechádzajú maximálnym overovaním ešte predtým, než budú pripravené na sériovú výrobu:
letných pneumatík
Spoločnosť Continental starostlivo a dôkladne testuje letné pneumatiky. A to na mnohých skúšobných tratiach po celom svete, na svojich vlastných tratiach a polygónoch, ako je Contidrom. Testovanie prebieha aj v našom inovatívnom centre AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer), prvom plne automatickom systéme na testovanie pneumatík od spoločnosti Continental. Naše letné pneumatiky testujú a hodnotia nezávislé automobilové kluby a odborné časopisy. Nielen že výrobu prémiových pneumatík s najvyššími štandardmi kvality sľubujeme, my to môžeme aj dokázať. Naše ocenené pneumatiky pravidelne testujú nezávislé odborné časopisy a automobilové kluby. Continental bol napríklad magazínmi Auto Bild a Auto Zeitung vyhlásený ako najlepšia značka pneumatík. Zároveň mu bol časopisom Auto motor sport udelený titul “Celkový víťaz 50 rokov testovania pneumatík”. Na tejto stránke ďalej podrobnejšie vysvetlíme, čo je dôležité pri testovaní letných pneumatík.
Hneď na začiatku by sme vás radi oboznámili s tým, ako nezávislé automobilové kluby a motoristické časopisy hodnotia naše letné pneumatiky a aké výsledky tam dosiahli.
Letné, zimné a celoročné pneumatiky vyzerajú na prvý pohľad veľmi podobne, ale existujú dôležité detaily, ktoré robia rozdiely. Detaily, ktoré sú často podceňované. Na začiatku treba povedať, že jazda so zimnými pneumatikami v lete nie je dobrý nápad. Dokazujú to testy letných i zimných pneumatík: rýchle brzdenie, dobrá stabilita v zákrutách, optimálna priľnavosť a mnoho ďalšieho - letné pneumatiky musia byť schopné zvládať i veľké zaťaženie.
Pri letných pneumatikách je mimoriadne dôležitý dizajn a zmes dezénu. Pre vašu informáciu: pri letných pneumatikách odporúča Continental minimálnu hĺbku dezénu 3 milimetre a tlak v pneumatikách nižší než pri zimných pneumatikách.
Dezén je pri letných pneumatikách oveľa tvrdší než pri zimných pneumatikách, pretože tak lepšie odoláva extrémnym letným teplotám. Letné pneumatiky tiež zvládajú jazdu v silnom daždi lepšie než zimné pneumatiky. Preto letné pneumatiky vykazujú v testoch kratšiu brzdnú dráhu a nižšiu spotrebu paliva než zimné pneumatiky s mäkšou gumovou zmesou. V našich tipoch na údržbu sa dozviete, ako dávať pozor na hĺbku vzorky a správny tlak v pneumatikách a ako sa lepšie starať o svoje pneumatiky všeobecne.
Popredné organizácie na ochranu spotrebiteľov, automobilové kluby a automobilové časopisy, vrátane odborného časopisu Auto Bild, porovnali dobre podložené testovacie kritériá pre letné pneumatiky. Test letnej pneumatiky Auto Bild 2018 hodnotil pneumatiky v nasledujúcich 3 kategóriách:
Jazdné vlastnosti na mokrom povrchu (40 % celkovej známky)
Jazdné vlastnosti na suchom povrchu (40 % celkovej známky)
Náklady (20 % z celkovej známky)
Váženie jednotlivých testovacích kritérií letnej skúšky pneumatík Auto Bild je nasledujúce.
Jazdné vlastnosti za mokra:
Ovládateľnosť 35 %
Brzdy 35 %
Akvaplaning 15 %
Jazda v kruhu 10 %
Akvaplaning v zákrute 5 %
Jazdné vlastnosti v suchých podmienkach:
Ovládateľnosť 35 %
Brzdy 35 %
Komfort odvaľovania 15 %
Prenos hluku 15 %
Náklady:
Kilometrový výkon 60 %
Cena / počet prejdených kilometrov 20 %
Valivý odpor 20 %
(Zdroj: Auto Bild 10/2018)
Požiadavky na výrobcov pneumatík sú obrovské. Bezpečnosť má prednosť pred hospodárnosťou a životnosťou.
Na testovacom polygóne Contidrom sú preto letné pneumatiky vystavené extrémnemu zaťaženiu, aby bola zaistená maximálna bezpečnosť jazdy. Napríklad brzdenie a ovládanie za mokra sa intenzívne testujú na hranici limitu, pretože brzdenie vo vysokej rýchlosti je jednou z najnebezpečnejších situácií, s akou sa vodiči môžu stretnúť.
Vývoj prémiovej pneumatiky trvá až štyri roky. Skúšobní inžinieri môžu letné pneumatiky intenzívne testovať na Contidrome. Pri vývoji sa rozlišuje medzi objektívnymi testami, t.j. dátami získanými z meracích technológií, a subjektívnym hodnotením testovacích jazdcov. Rozsiahle hodnotenie letných pneumatík zahrnuje aj testovanie v prvom plne automatickom a od počasia nezávislom systéme testovania pneumatík AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer).
V tomto videu vysvetľuje skúšobný inžinier Continental Ole Janson jednotlivé testy pneumatík, ktoré prechádzajú maximálnym overovaním ešte predtým, než budú pripravené na sériovú výrobu: