# Výmena a montáž pneumatík

Montáž pneumatík

Ako sa montuje pneumatika

Gratulujeme, máte novú sadu pneumatík. Montáž nových pneumatík na kolesá vášho vozidla je jednoduchý proces, ak ho správne a bezpečne vykoná kvalifikovaný odborník. V tejto časti vám vysvetlíme, čo tento proces zahŕňa vo vašom miestnom pneuservise alebo autoservise.

Kto môže montovať pneumatiky?

Z objektívneho hľadiska sa o to môžete pokúsiť sami. Okrem nových pneumatík budete potrebovať aj niektoré nástroje a vybavenie, napríklad: zdvihák na auto, montážnu páku, momentový kľúč a kompresor na hustenie pneumatík. Ale aj keď máte po ruke správne náradie a vybavenie, montáž nových pneumatík vám zaberie oveľa viac času ako profesionálovi. Už len demontáž jednej pneumatiky z kolesa môže byť náročná.

Riziká spojené s nesprávnou montážou

Nesprávne namontovaná pneumatika sa môže poškodiť a prasknúť. Energia uvoľnená pri prasknutí pneumatiky môže viesť k nehodám s poškodením vozidla a vážnym zraneniam osôb. Preto je nevyhnutné, aby pneumatiky montoval skúsený technik, ktorý dodržiava potrebné bezpečnostné opatrenia a používa len schválené montážne nástroje a mazivá.

Demontáž kolesa z vozidla

Krok 1: Vozidlo by malo byť bez cestujúcich, s vypnutým motorom a zatiahnutou ručnou brzdou. Montér pneumatík uvoľní matice na všetkých štyroch kolesách pomocou kľúča. Zatiaľ ich však neodstraňuje.

Krok 2: Vozidlo sa potom zdvihne na hydraulickom zdviháku tak, aby sa všetky štyri kolesá úplne odlepili od zeme.

Krok 3: Teraz montér úplne odstráni matice a demontuje každé koleso.

Montáž pneumatiky na koleso

Krok 1: Montér odskrutkuje a odstráni vložku ventilu zo starej pneumatiky, aby uvoľnil tlak vzduchu. Keď z pneumatiky unikne všetok vzduch, odstráni starú pneumatiku z ráfika kolesa pomocou špeciálneho nástroja nazývaného prezúvačka pneumatík. Vďaka nej môže zosunúť bočnicu a pätku pneumatiky mimo ráfik.

Krok 2: Priemer novej pneumatiky by mal zodpovedať priemeru ráfika a mala by byť schválená na použitie s vozidlom. Disky by mali mať správnu veľkosť, mali by byť v perfektnom stave a bez hrdze. Nesmú byť poškodené, deformované ani opotrebované.

Krok 3: Pri montáži dušových pneumatík monter zvolí použitie nových duší. Dôvodom je, že duše sa pri používaní roztiahnu a v starých dušiach sa môžu vytvoriť záhyby; recyklovaná duša by sa mohla náhle roztrhnúť.

Ak sa montujú bezdušové pneumatiky, mali by sa vždy namontovať nové ventily. Pri používaní gumových ventilov pre bezdušové pneumatiky - niekedy známych ako zacvakávacie ventily - by sa mali v prvom rade dodržiavať pokyny výrobcu vozidla. Pri niektorých špecifikáciách pneumatík sa vyžaduje aj podpera ventilu; ide o zarážku na ráfiku alebo samotnom viečku náboja, ktorá zabezpečuje, aby sa ventily pri vysokých rýchlostiach nevytláčali.

Krok 4: Prejdeme k pätkám pneumatiky a montážnik natrie pätky a ráfik montážnym mazivom podľa odporúčania výrobcu pneumatiky. Potom pneumatiku namontuje na koleso pomocou prezúvačky pneumatík.

Krok 5: Potom nasleduje nahustenie pneumatiky. Počas tejto fázy musí zostať koleso pevne pripevnené k montážnemu stroju. Hustenie nezabezpečenej pneumatiky je nebezpečné. Montér si je toho vedomý; aj preto si počas hustenia udržiava primeranú vzdialenosť od pneumatiky. Zvyčajne používa dostatočne dlhú zabezpečenú predlžovaciu hadicu s integrovaným manometrom a pri plnení pneumatiky vzduchom sa nad ňu nenakláňa.

Krok 6: Keď sú pätky pneumatiky správne usadené na ramene ráfika, montér zvýši tlak v pneumatike, aby sa dosiahlo pevné priľnutie k prírubám ráfika. Tento montážny tlak by nemal presiahnuť viac ako 150 % maximálneho tlaku odporúčaného výrobcom alebo viac ako 4,0 bar. Montér potom nastaví tlak na prevádzkový tlak stanovený výrobcom vozidla.

tire repairer checking the tire integrity

Kontrola smeru dezénu

Smerové pneumatiky sa musia otáčať v smere šípky na bočnici, keď sa koleso odvaľuje dopredu.

Jediná výnimka z tohto pravidla sa týka krátkodobého použitia náhradnej pneumatiky. Vodiči by sa však mali pri najbližšej príležitosti vrátiť do predpísanej namontovanej polohy.

V prípade asymetrických pneumatík musí byť montáž s bočnicou "outside" na vonkajšej strane vozidla, aby ich asymetrické dezény mohli dosiahnuť optimálny účinok.

Montáž kolesa na vozidlo

Krok 1: Ak stará pneumatika vykazuje známky nerovnomerného opotrebovania, montér skontroluje geometriu nápravy vozidla a v prípade potreby vykoná korekcie.

Krok 2: Ventily by mali byť vybavené krytkami ventilov - ideálne s tesniacim krúžkom - na ochranu citlivých vložiek ventilov a vnútra pneumatiky.

Krok 3: Pri montáži krytov a lemovacích krúžkov kolies sa montážny pracovník uistí, že existuje dostatočný odstup od bočnice pneumatiky. V žiadnom prípade sa nesmie krytka kolesa alebo lemovací krúžok dostať do kontaktu s pneumatikou, najmä na pneumatikách s prírubami ráfika.

Krok 4: Po ručnom utiahnutí matíc kolies montážnik spustí vozidlo na zem pomocou hydraulického zdviháka.

Krok 5: Keď je vozidlo na zemi, utiahnite matice kolies pevnejšie (v tvare hviezdy).

A man is tightening the screws at front tire.

Náklady na montáž pneumatík

Ak by ste chceli navštíviť predajcu pneumatík alebo mechanika, aby vám namontoval nové pneumatiky - a my vám to odporúčame - náklady sa môžu líšiť v závislosti od vašich požiadaviek. Môžete si napríklad kúpiť novú sadu pneumatík u predajcu a zároveň si ich nechať namontovať. Ak vaše staré pneumatiky vykazujú nezvyčajné známky opotrebovania, váš montér môže zistiť, že vozidlo si vyžaduje ďalšiu prácu.

Z dlhodobého hľadiska by bolo pravdepodobne najrozumnejšie, najmä pokiaľ ide o výmenu letných a zimných pneumatík, kúpiť kompletnú sadu pneumatík a diskov súčasne. Takto môžete balík pneumatík a kolies priniesť do miestneho servisu a pri zmene ročného obdobia ich jednoducho vymeniť. Za malý poplatok vám v servise môžu uskladniť aj náhradnú sadu kolies, keď ich práve nebudete používať.

Vyhľadávač predajcov