Produkty pre nákladné vozidlá a autobusy

continental cashback

Testovanie gumárenských zmesí

Na výrobu pneumatík pre nákladné vozidlá sa používa až 15 rôznych druhov gumových zmesí. Ktoré z nich sú najvhodnejšie pre konkrétne modely, testuje Continental všetkými dostupnými metódami a množstvom skúseností.

Neustály cvakaný zvuk vypĺňa celý priestor testovacie a výrobné haly. Znie to ako stovky šijacích strojov. Bezpočet piestov s čiernymi prúžkami gumy sa v sklenených boxoch pohybuje ohromnou rýchlosťou tam a späť. Skúšobné vzorky gumy sú ohýbané stokrát za minútu, to znamená dva milióny ohybov týždenne. Vďaka týmto testovacím zariadením je možné sledovať tvorbu prasklín v gume - znamení únavy materiálu. "Jeden skúšobný kus ukazuje prierez dezénom," hovorí Ronald Wildt s úsmevom. Gumové prúžky prerobia viac ako 90 miliónov ohybov a trvá viac ako dva roky, než sú vzorky schválené. Pri testovaní na ceste sú veľmi premenlivé podmienky, len v laboratóriách je možné vykonávať skúšky za presne daných podmienok.

article_66w_image1

Ronald Wildt pracuje už sedem rokov v odbore testovania materiálu, ktoré je vykonávané v oddelení výskumu a vývoja Continental v Hanoveri - Stocken. 45-ročný Ronald hrdo ukazuje ohromný "vozový park", v ktorom on a jeho kolegovia vykonáva desiatky tisíc materiálových skúšok a analýz ročne. Bezpočet lisov, raziacich strojov a traktorových ťahačov je umiestnené v niekoľkých halách. Niektoré používajú ihlu pre meranie tvrdosti, iné pracujú s gumenými krúžkami pre meranie rozťažnosti. Ďalšie vykonáva skúšku odrazu, čo je dôležité pre valivý odpor, ktorý je jedným z rozhodujúcich faktorov z hľadiska spotreby paliva. Ďalej sú tu tzv. "lietadlovej lode", ktoré súčasne vykonávajú stovku rôznych testov na tvrdosť a odraz úplne automaticky, "Ferrari" - osem testovacích systémov, z ktorých každý stojí štvrť milióna eur, ktoré narušujú vzorky všetkými možnými spôsobmi za použitia robotickej paže. A konečne "Lamborghini": masívny vysokorýchlostný tester lineárneho trenia, ktorý simuluje priľnavosť na rôznych typoch povrchov pri vysokých rýchlostiach. Continental ďalej simuluje cestnú podmienky, ako sú sneh a ľad v špeciálnej komore.

New content item

"Guma má pamäť"

Merané s presnosťou na zlomky milimetrov a sekúnd, všetky dáta sú prostredníctvom počítača spracovaná a zasielaná materiálovým vývojárom, ktorí zostavujú gumárenské zmesi pre pneumatiky Continental. "Na každej zmesi je vykonávané 15 až 20 skúšok, podľa toho, pre ktorú časť pneumatiky je určená," hovorí Fred Waldner. Fred má doktorát v odbore chémie a v oblasti výskumu a vývoja spoločnosti Continental pracuje už 12 rokov. Od roku 2009 sa zameriava na fyzické testovanie materiálu. Nestačí vziať opotrebované pneumatiky z ulice. "Je 21. storočie," smeje sa a jeho oči septembra za výraznými okuliarmi. V súčasnej dobe je cieľom nájsť perfektné zmesi ešte pred tým, než sa z nich stane pneumatika. Pokusy sú stále sofistikovanejšie a komplexnejšie. "V posledných rokoch sa počet deformačných skúšok navýšil osemkrát, počet skúšok tvrdosti päťkrát," konštatuje Fred. Pre zvýšenie rýchlosti testovania je nevyhnutné veľké množstvo strojov a efektívnych procesov.

Tým Freda Waldnera vyrobí približne 12 000 zmesí ročne, z ktorých len cca. 25 skončí v pneumatikách. Nasledovne sú tieto zmesi zdokonaľované v mnohých krokoch. "Guma má pamäť," vysvetľuje. "Na rozdiel od ocele, kaučuk mení svoje vlastnosti v závislosti na tom, čo sa s ním už dialo."

Skúšobná vzorka musí byť v takom stave, v akom prišiel z výrobného pásu. To je dôvod, prečo sa v testovacom laboratóriu vyrába aj vlastné vzorky.

New content item (1)

Pekáreň na gumu

Fred Waldner sa neustále pohybuje po svojej "pekárni". Je tu teplo, ale namiesto toho, aby tu voňali sušienky, je všade cítiť guma a zamestnanci sú oblečení v čiernych Conti-polokošelách namiesto šéfkuchárskych čiapok. Jedným z nich je 40-ročný Alberto Sabor, 22 rokov v spoločnosti Continental z neho robí majstra. Starostlivo váži jednotlivé ingrediencie - prírodný kaučuk, plnivo, zmäkčovadlá, síru a oleje - presne podľa receptu. Kľúčom je presnosť. V predpísanom poradí naleje zložky do mixéra a na počítači zadá správnu teplotu a čas miešania. Následne pripravenú mäkkú hmotu umiestni na plát, ktorý presunie k vulkanizácii "do rúry".

O desať minút neskôr vyťahuje upečené pláty: gumené cookies sú na svete! Teraz už je na zamestnancoch kontrolný laboratória, aby vzorky dôkladne otestovali.

Súbory cookie používame na zaistenie čo najlepších skúseností používateľov s používaním našej stránky. Kliknite sem, ak potrebujete viac informácií alebo ak chcete zmeniť nastavenia súborov cookie.