Produkty pre nákladné vozidlá a autobusy

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Štyri roky potu a kaučuku

Vývojári pneumatík sa neustále snaží držať krok s požiadavkami zákazníka a zákonných predpisov, nehovoriac o zvedenie bitky so zákonmi fyziky a chémie. Ale zatiaľ čo oni nemusia byť schopní kvadratúry kruhu, nová rodina hybridných pneumatík Continental bude veľmi skoro.

article_66w_image1

Andreas Hartwig drží v ruke kus čiernej gumy ležiace na jeho stole, časť nového Conti Hybrid HD3. "Pozrite sa na behúň, je pravdu štíhly," hovorí rovnako štíhly muž, na sebe košeľu s krátkymi rukávmi. "To prispieva k zníženiu valivého odporu." Hartwig vezme červený skrutkovač zo svojho držiaka na perá a otvára s ním úzku drážku v dezéne pneumatiky. "Zlepšujú výkonnosť pneumatiky pri zatáčaní", hovorí Siljan Lietz, ktorý zdieľa kanceláriu s Hartwig, a ukazuje na ďalšie drážke: "Cik-cak dezén zase zvyšuje priľnavosť, aj keď sneží," vysvetľuje.

Dva vývojári pneumatík Continental pre úžitkové vozidlá sú jednoznačne veľmi hrdí na svoje nové "dieťa." A majú plné právo byť, pretože rad pneumatík Conti Hybrid v sebe spája to najlepšie z oboch svetov. Pneumatiky sú ideálne nielen pre dlhé vzdialenosti, priamočiaru jazdu, pre vozidlá prevážajúce tovar, kde sú pneumatiky pod permanentným tlakom. Na diaľnici môžu pomôcť šetriť palivo; v mestských oblastiach sa neojíždějí ako "tradičné" pneumatiky na dlhé vzdialenosti.


Nájdenie správnej rovnováhy

Vývoj špičkovej pneumatiky nie je ľahká úloha. "Trvá to okolo štyroch rokov od prvotného nápadu až po fázu výroby," hovorí Siljan. "Najprv obdržíme požiadavku od našich marketingových kolegov: Zákazníci v určitom regióne potrebujú produkt s požadovanými vlastnosťami. V prípade Conti Hybrid bolo našou úlohou nájsť perfektnú kombináciu maximálneho kilometrového výkonu a minimálneho valivého odporu - skutočný hlavolamy pre vývojárov." Vieme, čo funguje teoreticky, pokiaľ ide o optimalizáciu jednotlivých vlastností "hovorí Andreas." .... ale opatrenia, ktoré znižujú opotrebenie, môžu zvýšiť valivý odpor. Úlohou je nájsť správnu rovnováhu."

New content item

V zásade existujú tri kľúčové parametre, ktoré môžu vývojári vyladiť: konštrukciu pneumatiky, kaučukovej zmesi pre dezénu pásov a tvar dezénu. Dva tímy - jeden so zameraním na hnaciu nápravu a druhý so zameraním na ostatné nápravy pneumatiky - začali pracovať na vývoji novej rady Conti Hybrid. Vývoj pneumatiky je podmienený nielen požiadavky z marketingu a zákony fyziky, ale aj právnymi predpismi týkajúcimi sa palivovej účinnosti, brzdením za mokra a hlukom. Trvalo osemnásť mesiacov určiť optimálny mix materiálov pre novú Conti Hybrid. Prečo tak dlho? "Spracovávame niečo cez 20 rôznych látok do kaučukovej zmesi," vysvetľuje Siljan. "To nám dáva bezpočet príležitostí nájsť perfektné mix." A každá nová varianta musí byť testovaná ako chemicky, tak fyzicky. A čo trakčný výkon? Má zmes správnu mieru pružnosti?

Súbežne s prácou laboratória je vyvíjaný dezén pneumatiky, spočiatku na počítači. "Vieme od začiatku, koľko potrebuje pneumatika drážok na tú ktorú nápravu," hovorí Andreas. "Sme veľmi skúsení v tomto odbore. Je to viac o detailoch: mali by sme robiť rezy 80 alebo len 75? Potom, čo nám počítačovej simulácie dajú nám odpovede, ktoré potrebujeme, pripravíme model pneumatiky". Aj napriek tomu, že niektoré pracovné kroky môžu byť vykonávané pomocou robotov, stále potrebujeme našich špecialistov s ostrými nožmi a laserovými lúčmi, aby vybrúsili vzorka dezénu z dokonale hladké pneumatiky. Jeden "rezbár" môže stráviť celý deň na jednej pneumatike, aby vytvoril prototyp.


Snívanie o dokonalej pneumatike

Testy, ktorými sú prototypy podrobené - či už na skúšobných strojoch, v laboratóriu, s X-lúče, pomocou počítačovej tomografie alebo ako súčasť testov na vozidlách - trvajú oveľa dlhšie. Prototypy sú vylaďovanie stále presnejšie na základe výsledkov skúšok. Keď sa riešili nové hybridné pneumatiky, tak napríklad vývojársky tím dlho pracoval na tom, aby bol dezén navrhnutý pre zníženie množstva kameňov, ktoré sa zachytia v pneumatike. Normálni ľudia povedia, že pneumatika môže vyzerať presne ako druhá, ale v prípade pneumatík Continental je aj tá najmenšia lamela z nejakého dôvodu.

Nový rad pneumatík Conti Hybrid používa najnovšie vyvinuté kaučukovej zmesi. Dezén, aj ten je obzvlášť geniálny. Avšak, vývojári nemôžu odpočívať na vavrínoch - koniec koncov, vývoj pneumatík je stále pokračujúci proces. Andreas Hartwig, ktorý vyvíja pneumatiky už osem rokov, sníva o perfektné pneumatike. "Keď sa objaví nový tvar prvýkrát vo forme v jednom z našich závodov, že je to naozaj skvelý pocit," hovorí s úsmevom na tvári. "Ponúkam všetkým všetku pomoc, aby všetko fungovalo presne tak, ako som predpokladal." Jeho kolega Siljan Lietz dodáva: "vždy je priestor na zlepšenie". Strojný inžinier, ktorý má tiež doktorát vedy o materiáloch, sa už teší na budúcu generáciu pneumatík "Conti Hybrid" - za ďalšie štyri roky.