# Poškodenie a vek pneumatík

Poškodenie pneumatík

Príčiny a typy poškodenia pneumatík

Pneumatiky sa môžu poškodiť z rôznych dôvodov a môže sa to stať bez toho, aby si vodič hneď uvedomil, že ide o problém. Najčastejšími typmi poškodenia sú prierazy, zárezy, nárazy, praskliny, vypukliny a nepravidelné opotrebovanie. V tejto časti vám vysvetlíme príznaky a symptómy, ktoré vám pomôžu diagnostikovať problém, ako aj niekoľko užitočných tipov, ako im predchádzať.

Poškodenie pneumatík

Ako skontrolovať pneumatiky

Identifikácia nepravidelného opotrebovania

Existuje niekoľko typov nepravidelného opotrebovania, pričom najtypickejšími variantmi sú pílovité opotrebovanie, jednostranné opotrebovanie a stredové opotrebovanie. Tu vysvetlíme, ako a prečo k nim dochádza.

a. Pílovité opotrebovanie

"Pílovité" opotrebenie je opotrebenie dezénu spôsobené bežným používaním pri normálnom nastavení tlmičov. Je to viditeľný (a počuteľný) výsledok rôznych deformačných síl pôsobiacich na behúň. Na vysvetlenie je najlepšie povedať niekoľko slov o dezénu.

Pílovité opotrebovanie

Drážky a lamely dezénu sú nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti na mokrých cestách. Najmä pri nízkoprofilových pneumatikách je potrebný vyšší podiel drážok v dezéne, aby sa zachytávala voda a zlepšila ochrana proti aquaplaningu. Priečne drážky na odvod vody majú podobu voľne stojacich blokov v oblasti ramien. Tieto ramenné bloky môžu byť za určitých prevádzkových podmienok vystavené pílovitému opotrebovaniu v dôsledku valivých mechanizmov.

Tieto prevádzkové podmienky zahŕňajú:

  • Dlhé jazdy stabilnou rýchlosťou po rovných cestách;
  • Umiernený štýl jazdy ;
  • Geometria tlmičov (nastavenie/naklonenie)

Pri odvaľovaní pneumatiky na vozovke sa jednotlivé bloky deformujú, keď sa približujú ku kontaktnej ploche pneumatiky. Pri kontakte s vozovkou sa stlačia. Keď stratia kontakt s vozovkou, obrusujú sa a vracajú sa do svojho pôvodného tvaru.

Výsledkom je vyššie opotrebovanie zadnej hrany bloku. Toto opotrebenie sa častejšie vyskytuje na nepoháňanej náprave. Určitá miera pílovitého opotrebenia je normálna a nemá žiadny výrazný vplyv na jazdný komfort. Oveľa výraznejšie opotrebenie tohto typu je spôsobené špecifickými prevádzkovými podmienkami (nesprávne nahustenie, nadmerná zbiehavosť kolies...).

b. Stredové opotrebovanie

Tento typ opotrebenia sa vyskytuje na hnacej náprave vysokovýkonných vozidiel. Aj dnešné vozidlá strednej triedy sú vybavené modernými motormi s vysokým krútiacim momentom, ktorý môže spôsobiť preklzávanie kolies. Vysoký krútiaci moment, prudké zrýchľovanie alebo jazda v meste s častým zastavovaním a rozbiehaním, zrýchľovanie pri výjazde z križovatky - to všetko zvyšuje opotrebovanie stredového dezénu.

Center wear is a form of irregular tire wear.

c. Jednostranné opotrebovanie

Najčastejšou príčinou jednostranného opotrebovania je zlá geometria. Tieto deformácie vznikajú postupne a sú dôsledkom napríklad nájazdu na obrubník.

Zníženie výšky vozidla v kombinácii s nízkoprofilovými pneumatikami môže tiež ovplyvniť geometriu kolies. Počas jazdy majú upravené ramená zavesenia tendenciu odchyľovať nastavenie kolies od nastavenej polohy. Môže sa to stať nepozorovane a všetky hodnoty geometrie môžu byť v rámci tolerancie, ak sa merajú len staticky. Dôsledkom môže byť rastúce nerovnomerné opotrebovanie. Údaje o nastavovaní geometrie kolies odporúčané výrobcom sa vzťahujú na vozidlá vo výrobnom stave a nemusia sa vzťahovať na vozidlá, ktoré boli akýmkoľvek spôsobom upravené.

Ak sú kolesá vozidla nesprávne nastavené, kvalifikovaný odborník môže nesprávne nastavenie odstrániť ich opätovným nastavením.

Jednostranné opotrebovanie

Poškodenie nárazom a vydutie

Nárazová trhlina je poškodenie kostry (plášťa pneumatiky) po kontakte pneumatiky s určitými prekážkami. Výrazné vydutie na bočnici pneumatiky poukazuje na zničené kordy vo vnútri kostry.

Takéto poškodenie je zvyčajne spôsobené jazdou cez objekty - ako sú obrubníky alebo spomaľovacie prahy - pri nadmernej rýchlosti alebo v nesprávnom uhle. Preťaženie kostry spôsobuje pretrhnutie jednotlivých kordov. Presný rozsah poškodenia závisí od rýchlosti a uhla nárazu a od veľkosti prekážky. Opatrní motoristi sa zvyčajne dokážu vyhnúť tomuto typu poškodenia, pokiaľ sa prekážka náhle neobjaví pred vozidlom a oni ju nemôžu obísť.

Poškodenie nárazom a vydutie

Ignorovanie takéhoto poškodenia zvyšuje riziko poškodenia pneumatiky v budúcnosti, a to buď odlúpnutím behúňa a vrstvy, alebo rozpadnutím bočnice.

Nárazová trhlina sa niekedy zamieňa s prerezaním bočnice, ale nie je to to isté. Ako vysvetľujeme nižšie, preliačiny alebo otlaky na bočnici nie sú dôvodom na obavy.

Poškodenie bočnice

Bočnica pneumatiky nie je vždy dokonale rovná, niekedy sa na nej vytvoria priehlbiny, jamky, otlaky či vrypy, ktorých príčiny je potrebné podrobnejšie skontrolovať.

Poškodenie bočnice

Podstatné je vedieť, že vrypy sú neškodné a nemajú negatívny vplyv na jazdné ani bezpečnostné vlastnosti. Priehlbiny sú len povrchové.

Otlaky v pneumatike si najlepšie predstavíte, ak si predstavíte, že okolo nafúknutého balóna priviažete šnúrku a potom ju jemne stiahnete. Ak je balónik pneumatika, povrázok sú vložené kordy kostry, ktoré sú ukryté pod gumou. Tieto kordy zabezpečujú pneumatike pevnosť a stabilitu a prenášajú riadiace a brzdné sily počas jazdy.

Pri výrobe pneumatiky - alebo skôr pri konštrukcii kostry, na ktorú sa pripevňuje oceľový pás a behúň - často dochádza k jednému alebo dvom prekrývaniam kostry. Práve toto prekrývanie je niekedy viditeľné ako otlak po namontovaní a nahustení pneumatiky.

Ak však máte akékoľvek pochybnosti, nechajte bočnice skontrolovať kvalifikovaným odborníkom na pneumatiky.

Prerezanie pneumatiky

Rezné poškodenia sú výsledkom vonkajších vplyvov, ako sú zlé podmienky na ceste, vyčnievajúce časti karosérie alebo ostré cudzie predmety, napríklad kamene alebo sklo. Ak zistíte poškodenie v podobe rezu na povrchu pneumatiky, mali by ste navštíviť miestneho predajcu pneumatík a nechať si pneumatiky okamžite skontrolovať odborníkom.

Prerezanie pneumatiky

Prepichnutie pneumatiky

Prepichnutie je dôsledkom ostrých predmetov nachádzajúcich sa na ceste - napríklad klincov, skrutiek alebo rozbitého skla - ktoré prerazia povrch pneumatiky. Ak je prieraz dostatočne hlboký, pneumatika môže začať strácať tlak vzduchu.

Prepichnutie pneumatiky

Ak zistíte, že jedna alebo viacero vašich pneumatík neustále stráca tlak, alebo ak objavíte klinec alebo skrutku zabodnutú do behúňa, čo najskôr navštívte miestneho špecialistu na pneumatiky a dajte ich opraviť.

Ako predchádzať poškodeniam pneumatík

V pravidelných intervaloch meňte polohu pneumatík na vozidle (ak výrobca vozidla neodporúča inak), aby ste podporili rovnomerné opotrebovanie pneumatík. Poloha pneumatík by sa mala meniť napríklad pri sezónnom prechode z letných na zimné pneumatiky.

Vďaka pravidelnému rotovaniu kolies z poháňanej nápravy na nepoháňanú môžu vodiči očakávať rovnomerné opotrebovanie pneumatík. Ako vždy však dodržiavajte odporúčania výrobcu vozidla..

Ak sa ocitnete v situácii, keď musíte prejsť cez prekážku na ceste, približujte sa k nej pomaly a čo najbližšie ku kolmici. Potom skontrolujte vonkajšie časti pneumatík, či nie sú poškodené, napríklad prerezané, prasknuté alebo vypuklé. Vyhnite sa tiež agresívnej jazde na nespevnených cestách.

Vyhľadávač predajcov