# Mobilita budúcnosti

Udržateľné materiály v autách budúcnosti

Výrobcovia automobilov sú hlavnými tvorcami budúcich inovácií

S rastúcim povedomím o vplyve materiálov používaných pri výrobe vozidiel na životné prostredie, je automobilový priemysel priekopníkom v oblasti inovácií materiálov a vyvíja udržateľné alternatívy, ktoré pomáhajú životnému prostrediu bez toho, aby bola ohrozená kvalita výroby. 

Od paradajok po ananás, od púpavy po agáve - výrobcovia automobilov od lacných až po luxusné značky prichádzajú s pozoruhodnými materiálovými alternatívami a novými technológiami pneumatík, aby boli budúce autá trvalo udržateľné. Tu sú hlavné inovácie automobilovej technológie, ktoré sa dnes vyvíjajú a ktoré budú v nasledujúcich rokoch základom pre vaše autosedačky alebo pneumatiky.

Udržateľné materiály v interiéroch automobilov

V posledných rokoch sa presadzuje trend používania udržateľnejších a prírodných materiálov. Automobilový priemysel je lídrom v inováciách nových materiálov, ktoré môžu nahradiť materiály škodlivé pre životné prostredie a ktoré sú prospešné aj pre poľnohospodárstvo a iné odvetvia. Príkladom je syntetická koža SofTex, ktorá váži oveľa menej ako pravá koža, produkuje menej emisií uhlíka a menej prchavých organických zlúčenín.

Spoločnosť Continental testuje použitie priesvitného inteligentného povrchového materiálu acella hylite, ktorý prispôsobuje osvetlenie cirkadiánnym rytmom, poveternostným podmienkam a úrovni okolitého svetla s cieľom zvýšiť bezpečnosť a pohodlie v interiéri vozidla. Medzi ďalšie inovatívne automobilové materiály, ktoré sa testujú v interiéroch automobilov, patria šupky z paradajok na spony káblov alebo držiaky pohárov, škrupiny homára pre ich dobré antimikrobiálne vlastnosti a kávové šupky používané pri výrobe svetlometov.

studio shot passenger car interior

V súčasnosti už niektoré automobilky používajú vo svojich vozidlách rôzne prírodné vlákna. Tieto udržateľné materiály sa používajú na spevnenie plastov, výrobu peny a nahrádzajú škodlivé materiály, ako sú sklenené vlákna alebo materiály na báze ropy; medzi príklady patrí sójová pena, pšeničná slama, kenafové vlákna, kokosové vlákna a ryžové šupky. Skúma sa aj možnosť využitia zvyškov rastlinných vlákien agáve z výroby tequily na výrobu udržateľnejších bioplastových dielov, ako sú káblové zväzky, jednotky HVAC a skladovacie boxy. Jose Cuervo využíva všetky zložky z 200-300 ton agáve, ktoré ako dodávateľ pre výrobu tequily denne zozbiera. Prebieha aj výskum možnosti využitia rýchlo rastúceho bambusu a rias na výrobu interiérových doplnkov. Bambus rastie približne 2-5 rokov, je kompostovateľný a má pevnosť v ťahu ako oceľ.

Ďalším revolučným konceptom, ktorý pochádza od odborníčky na kožené výrobky Carmen Hijos, je výroba originálneho vegánskeho materiálu, ktorý nahrádza pravú kožu a je vyrobený z vlákien ananásových listov. Piñatex™ využíva 25 miliónov ton ananásových listov zozbieraných každý rok, váži o štvrtinu menej ako pravá koža a jeho výroba je lacnejšia. Listy by sa inak spálili alebo nechali zhniť, ale keď sa spracujú na netkaný textil, môžu zabezpečiť príjem pre poľnohospodárov a stať sa novým prosperujúcim odvetvím pre krajiny, v ktorých sa pestuje ananás. Piñatex sa v súčasnosti používa na výrobu obuvi, tašiek a odevov, ako aj na podlahové rohože v automobiloch a výrobcovia sa snažia používať túto alternatívu kože aj na čalúnenie automobilov, najmä sedadiel.




Fakty o udržateľnosti

Feedback Thumbs up

SofTex produkuje menej emisií CO2 ako koža

85%

Minus

Zníženie hmotnosti materiálu Pinatex v porovnaní s kožou

75%

Eco

Celulózové vlákno je pevnejšie ako oceľ

500%

Udržateľné exteriérové materiály automobilov

Prísne bezpečnostné požiadavky na exteriér vozidla kladú oveľa väčšie nároky na použitie inovatívnych materiálových technológií. Napriek tomu výrobcovia automobilov testujú použiteľnosť ocele, hliníka, uhlíkových vlákien, zliatin a hybridných materiálov. Japonské ministerstvo životného prostredia vyrobilo auto výlučne z dreva: Nanocelulózové vozidlo. Celulózové vlákno je rastlinný materiál, ktorý sa získava z poľnohospodárskeho odpadu a má len pätinovú hmotnosť ocele, ale je päťkrát pevnejší. Jeho použitie na výrobu karosérie alebo iných častí vozidla umožňuje znížiť celkovú hmotnosť vozidla až o polovicu. Fraunhoferov inštitút tiež skúma možnosť použitia plastov vystužených prírodnými vláknami na vytvorenie ľahkej karosérie vozidla. Vytvorili tretiu generáciu svojho vozidla Bio-Concept Car, ktoré na výrobu dverí používa organické kompozitné materiály. Výsledkom je zníženie hmotnosti o 60 % v porovnaní s oceľou.  

Udržateľné materiály v pneumatikách automobilov

Použitie gumy v technológii pneumatík je tiež dôležitým faktorom pre budúce projekty udržateľnosti v automobilovom priemysle. Svetový trh s pneumatikami rastie každoročne približne o tri percentá a výrobcovia kaučuku nie sú schopní uspokojiť dopyt, pretože zdroj prírodného kaučuku, kaučukovník, sa dá pestovať len v niekoľkých oblastiach sveta. Spoločnosť Continental v spolupráci s Fraunhoferovým inštitútom a šľachtiteľom rastlín ESKUSA vyrobila prvé pneumatiky pre nákladné vozidlá, ktoré využívajú výlučne prírodné zdroje kaučuku získané z púpavy.

Udržateľné materiály v pneumatikách automobilov

Materiál Taraxagum sa získava z púpavy, ktorá potrebuje na svoj rast iba jeden rok. Výsledná pneumatika Conti EcoPlus HD3 má porovnateľnú úroveň výkonu a kvality ako naše tradičné prémiové pneumatiky a v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov sa začne sériovo vyrábať.

Ďalšie informácie o Taraxagum, gume pre pneumatiky budúcnosti

Chytré materiály v automobiloch

Inteligentné a adaptívne materiály sú na vzostupe aj v automobilovej výrobe. Od piezoelektrických kryštálov, ktoré zachytávajú energiu z pohybujúcich sa predmetov a premieňajú ju na elektrickú energiu, až po materiály s tvarovou pamäťou a elektroaktívne plasty - v najbližších rokoch môžeme očakávať mnoho inteligentných riešení. Piezoelektrické kryštály už boli zabudované do asfaltu frekventovaných ciest, aby zachytávali energiu z vibrácií vozidiel. Uvádza sa, že na desaťkilometrovom úseku diaľnice by tieto kryštály dokázali vyrobiť dostatok elektrickej energie na napájanie mesta so 100 000 obyvateľmi. Predstavte si však, že by tieto prvky mohli byť zabudované do samotných automobilov, aby pomáhali poháňať elektrické vozidlá.

Zliatiny s tvarovou pamäťou sú kovové materiály, ktoré sa dajú ohýbať a naťahovať za studena a po zahriatí si zachovávajú svoj pôvodný tvar. To by mohlo mať široké využitie vo vozidlách, od žalúzií až po vetracie prieduchy. Nikdy neviete, aké auto budete mať o niekoľko rokov, ale môžete si byť istí, že bude využívať inovatívne automobilové technológie a udržateľné materiály budúcnosti.

Kam ďalej?